transports, mobilitāte un nedaudz politikas

Pamēģiniet aizsiet acis un nokļūt, piemēram, no Zasulauka līdz Purvciemam neko neredzot, paļaujoties tikai uz dzirdi, tausti un citām maņām. Nedomāju, ka tālu tiksiet. Redz, Vankūverā ļoti tiek piedomāts par cilvēkiem ar īpašām vajadzībām – vienalga, lai tie būtu akli vai ratiņkrēslos vai kā savādāk ierobežoti. Piemēram, tāds sīkums: kad pieturā pienāk sabiedriskais transports, tad tā maršruta numurs un virziens tiek nosaukts pa speciāli ierīkotu skaļrunīti pie priekšējām durvīm brīdī, kad tās atveras (Rīgas Satiksmei ar visiem daudztūkstošu top-menedžeriem līdz šim ir tik pat tālu kā Latvijas kosmiskajai misijai uz Mēnesi). Pīkstošie luksofori ir katrā krustojumā un ne tikai centrā. Nemaz nerunājot par tādām elementārām lietām kā uzbrauktuvēm, nobrauktuvēm un speciālām ratiņkrēslu vietām ar visu iekārtojumu sabiedriskajā transportā. Tāpēc šeit cilvēki ratiņkrēslos uz ielas nav retums.
Pa lielam tas ir tikai labi padarīta darba un profesionalitātes jautājums. Ja cilvēki, kuri plāno Rīgas attīstību un kuri vada Rīgas Satiksmi, mēģinātu kādreiz plānojot arī iziet no kabinetiem un paskatīties situāciju reālā dzīvē un izdarītu kaut vai par 25% vairāk, nekā šobrīd – ķeksīša pēc, lai var atskaitīties un lai neatlaiž, tad es domāju Rīga būtu cilvēkiem draudzīgāka. Un varbūt tajās daudztūkstošu valdēs jāieliek kāds invalīdu biedrības pārstāvis? Bet lielākā problēma, manuprāt, ir skaidras vīzijas un stratēģijas neesamība gan Rīgas Satiksmē, gan Rīgas Domē, gan arī Latvijas Valstī kopumā. Iespējams, arī tāpēc cilvēki iet uz darbu, skaitās darbā, atsēž savas stundas, saņem kaut kādu naudiņu un sūkstās par slikto dzīvi. Vakar savā blogā Zigurs Zaķis publicēja domu, kuru man likās varētu piemērot arī šeit: “Google: kompānija, kas rīkojas vienu (vai pāris) līmeņus dziļāk nekā “tikai” stratēģijas līmenī. Google darbības pamatā ir ļoti skaidri definēti pamatprincipi un vērtības gan biznesā, gan marketingā, gan produktu radīšanā. Tie nosaka viņu rīcību un lēmumus. Un stratēģija pakļaujas vai var tikt mainīta, lai piepildītu šos pamatprincipus.”
Kuras ir Latvijas Valsts un Rīgas Domes pamatvērtības? Kāda ir Rīgas Satiksmes stratēģija (iespējams, ka RS ir skaisti uzrakstīta vīzija un darbības stratēģija – bla bla par pasažieru prioritātēm un cilvēku pirmajā vietā, bet vai tas uzrakstītais kaut vienā vietā Latvijā tiek realizēts dzīvē? parasti šādas lietas ir tikai tāpēc, ka kādam tā vajag)? Vai atkal nokāst piķi kādā trolejbusu konkursā? Vai esot pie siles strēbt cik var un dalīties ar draugiem, nerēķinoties ar sekām? Nedomāju gan, ka ar šādu attieksmi Latvija jebkad nostāsies uz kājām. Ir jāmaina attieksme, domāšana un jātur augsti ētikas principi, pie kam – jāsāk katram ar sevi.

One Response to transports, mobilitāte un nedaudz politikas

  1. Dikti piekrītu tev – pēc visas smagās un grūtās LV nozagšanas analīzes nonākam līdz katram cilvēkam un un vērtību skalām… viss sākas no virna cilvēka…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>