par to fotoradaru lietu

Dažādos portālos lasu, ka ik pa brīdim atkal un atkal uzliesmo kaislības ap fotoradariem. Tad deputāti sauc uz tepiķa policijas vadību, tad esošie un izbijušie ministri to dēvē par naudas slaukšanas mašīnu, citur autoindustrijas eksperti atbalsta un kritizē šo biznesa projektu.
Mēģināsim pavisam sausi uzskaitīt faktus: 1. policija saka, ka a) Latvijā brauc par ātru. b) Ātrās braukšana ir cēlonis satiksmes negadījumiem un cilvēku bojāejai. c) Latvijā ir vairāki t.s. melnie punkti, kur avārijas notiek biežāk. d) fotoradari jau tagad ir samazinājuši kustības ātrumu. 2. autobraucēji saka, ka zīmes bieži vien ir nejēdzīgi saliktas un ka fotoradari ir tikai biznesa projekts varai pietuvinātajiem. 3. eksperti saka, ka a) acīmredzot policija zin, ko dara. b) ka autobraucējiem jābūt likumpaklausīgiem, vairāk jāplāno braucienam paredzētais laiks, tad problēmu ar fotoradariem nebūs. c) fotoradarus vajag izvietot vairāk melno punktu rajonos.
Lai vai kādi būtu katras puses argumenti, tomēr skaidrs, ka galvenais jautājums ir par satiksmes drošību. Fotoradari ir tikai viens no veidiem, kā to uzlabot, turklāt ļoti agresīvs un sāpīgs. Turklāt, lielākoties visas motivācijas teorijas saka, ka sods un bailes nav labs motivators. To, piemēram, bija sapratuši Portugālē, kur katrā mazā ciematiņā iebraucot un izbraucot, dažkārt arī kaut kur pa vidu bija uzstādīts radars, kas saslēgts ar luksoforu. Brauc par ātru? Nu tad pastāvēsi pusminūti pie sarkanā… Pēc kādas piektās reizes sapratu, ka nekādas pielaides nav un sāku ievērot atļauto ātrumu. Savukārt, ja kāds mēģinās pāršmaukt pie sarkanā – to gan bildējam un ņemam pie dziesmas pēc pilnas programmas. Domāju, ka šis mehānisms ir daudz iedarbīgāks par vienkāršu fotoradaru uzlikšanu, jo autovadītājs saņem sodu uzreiz pārkāpuma vietā – sarkano signālu un zaudētu laiku. Cita metode, kura ir ļoti efektīva, ja mēs pieņemam, ka mērķis tik tiešām ir samazināt ātrumu un uzlabot satiksmes drošību, nevis par katru cenu sodīt braucējus, ir tie paši guļošie policisti un citi mākslīgi izveidoti šķēršļi. Ja pirms melnajiem punktiem tādi tiktu izveidoti, tad es ticu, ka avāriju un upuru būtu daudz mazāk. Tā, piemēram, jau slavenais krustojums pie ARS, Skolas un Dzirnavu ielā – nu nevaram mēs paļauties, ka cilvēki apzinīgi ievēros ceļazīmes vietā, kur viņi to nav darījuši. Izveidojam mākslīgu šķērsli un lieta būs darīta.
Tā kā nekur neesmu dzirdējis, ka papildus fotoradariem tiktu virzīts kāds šāda tipa projekts, tad sliecos domāt, ka tomēr būs taisnība tiem, kas runā par biznesa interesēm šajā pasākumā.
Vēl par fotoradaru ētisko pusi – nu nevar visu atbildību par satiksmes drošību valsts pārlikt un iedzīvotāju pleciem. Mēs neesam tik bagāta valsts, lai varētu atļauties uzlikt aizvien jaunus un jaunus slēptos nodokļus un nodevas saviem iedzīvotājiem. Tā jau cilvekiem nav viegli savilkt galus kopā.

2 Responses to par to fotoradaru lietu

  1. Aldi, piekrītu!
    Es par šo “cepos”, jo ir skaidrs, ka tiek pārkāpta ētika.

    1) Tikai un vienīgi “biznesa projekts”, elitei pietuvināts, kur vienkārši no cilvēkiem tiek iekasēta nauda pat par pāris km/h pārkāpumu,
    2) Skandināvijā, kur ātruma lietas ir strikti atregulētas, neko šādu neesmu redzējis. Somi Helsinkos brauc -70. (50 zonā)
    3) Kā raksti, ne no “tā gala” ķeras… bet nav jau mērķis satiksmes drošību un plūsmu pilsētā uzlabot,
    4) Drošībai derētu gan uzsvērt arī citas svarīgākas lietas, kā piemēram, pareizu joslu un papildjoslu lietošanu, bet par to naudu neiekasēsi,
    5) Nepamatoti lēna pārvietošanās un plūsmas kavēšana ir lielāks risks nekā +5…10 km/h! Jo, kurš ir mācījies mazliet padziļināti autovadīšanu, zina, ka bremzēšana ir pati bīstamākā darbība autovadīšanā…

    utt utt:)

  2. Rīga ir palikusi stipri lēnāka. Bet piekrītu Pļaveniekam, noteikumi ir jāievēro.
    Vēl man patīk , ka radari ir demokrātiski, fotogrāfē visus , kuri pārkāpj -deputātus, ministrus , policistus, bandītus, … Un nevar atpirkties. bet vai galarezultātā uzliek sodu – tas ir interesants jautājums. Bet ņemot vērā ka iesaistītas vairākas iestādes- radaru firma, policija , CSDD ceru ka jā.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>