kad Bemhemam skanēs zvans?

Mēdz teikt, ka slinkums ir progresa lielākais dzinējspēks. Tad var teikt, ka bailes ir attīstības bremze. Un kāpēc gan ne? Paskatieties apkārt – kas liedz cilvēkiem pieņemt radikālus, varbūt pārdošus lēmumus. Lēmumus, kuri būtu saskaņā ar viņu pārliecību? Tās ir bailes. Bailes par savu vietu, bailes par rītdienu, par ģimeni, par to, ko ēdīsim, par to kā dzīvosim, ja aizkaitināsim kādu priekšnieku vai vienkārši lielu šišku. Diemžēl Latvija ir tik maziņa un mēs esam tik maz, ka mēs visi esam ar smalkām saitēm sieti un zinām daudz viens par otru. Mēs vairs nevaram būt patiesi, godīgi, jo katram no mums ir kāds skeletiņš kaut kur noslēpts un katram no mums kādreiz kāja ir paslīdējusi. Bet nevajag šausmināties, tāda ir cilvēka daba, kost aizliegtajā auglī. Tieši tāpēc mēs kļūstam viegli manipulējami, bailes mūs spiež. Kompromisu māksla. Varas un baiļu tango. Kāpēc tāds garš ievads? Noteikti nav palikusi nepamanīta mana mīlestība pret Rīgas Satiksmi un tās ļoti spējīgo menedžmentu. Tad nu pēc pēdējiem notikumiem un dažādiem stāstiem, bildēm un videomateriāliem par RS kontrolieru darbību kādu laiku biju neizpratnē un dziļās pārdomās. Izskatās, ka Modris Jaunups, kontrolieru dienesta vadītājs, pēc siltās RD domes deputāta vietas zaudēšanas ir tik lielu pateicību parādā saviem šefiem, ka nav spējīgs uz vienīgo saprātīgo un cilvēcīgo risinājumu pēc kontrolieru skandāla, un proti, publiski pateikt, ka RS šādiem kontrolieriem nav vietas un ka RS atvainojas visiem cietušajiem, lieciniekiem un RS klientiem. Laikam kaut ko tādu sagaidīt no šī RS rausēju menedžmenta puses būtu kā laimēt Sportloto.  Starp citu, kad atbraucu šeit Vankūverā, vaicāju vietējiem – cik bieži ir kontrole autobusos, viņi teica, ka kaut ko tādu neatceras. Taisnības labad jāsaka, ka šeit gan vēl nav ieviesta superduper extra modernā un dārgā e-talonu sistēma, bet gan cilvēki pērk biļetes pie vadītāja. Un viss strādā. I dažreiz šoferīši ļauj braukt par brīvu, ja nav līdzi vajadzīgo 2,50, i ļauj  naudas skaitāmajā mašīnītē iemest mazāk kā vajadzīgs, bet, protams, tas nenotiek ļaunprātīgi. Visi maksā un visiem labi. Vienīgās kontroles, kuras esmu redzējis ir bijušas ap olimpiādes laiku pirms (!) ieejas uz skytrain vilciena perona – ar iespēju nopirkt biļetes visiem, kam to nav. Bez jebkādas agresijas, cilvēku pazemošanas un soda naudu pieprasīšanas. Vai Rīgas Satiksmē kaut kas tāds ir iespējams? , ja tiek mainīta domāšana un uzņēmums tiek uztverts kā palīgs cilvēkiem nokļūt no punkta A uz B pēc iespējas ērtak. , ja tiek saglabāts esošais menedžments, jo tas ir orientēts tikai uz naudas iekasēšanu. Nebrīnīšos, ja uzņēmuma budžeta prognozēs ir sadaļa iekasētās soda naudas.. Lai sabiedriskā transporta sistēma būtu klientam draudzīga, ir nedaudz cilvēcības, smadzeņu tur, kur tām jābūt un pārvarēt visas savas bailes. No lēmumu pieņemšanas, no priekšniekiem (vienalga – stulbiem vai gudriem), no medijiem un sevis. Kad, nu kad beidzot Bemhemam skanēs zvans?

P.S. Joprojām esmu gatavs iet palīgā RS saprast, ko nozīmē pakalpot un ko nozīmē patiess serviss.

11 Responses to kad Bemhemam skanēs zvans?

  1. nevajag cepties, viss notiek tā kā tas notiek un tur neko nevar mainīt! Arī Rīgas transporta līdzekļos ir iespeja nopirkt biļeti, bet protams par attiecīgi lielāku samaksu!
    Labi, atrodos Lielbritānijā, pirms tam biju divus gadus Īrijā!Īrijā ir iespēja nopirkt biļeti pie šofera, Lielbritānijā biļeti pērc vai nu pie šofera (mazakajās pilsētās) vai arī pieturās (Londonā) stāv automāti, bet arī tajos biļetes ir krietni dārgākas! nu lūk, ir Londonā ir ieviesta e-talonu sistēma, kas atvieglo dzīvi ikvienam, jo vai nu pērc biļeti vienai braukšanas reizei par 2 GPB vai arī pērc dienas abonementu uz jebkuru autobusu, jebkuru braucienu skaitu par 3.20 GPB! atšķirība taču ir? :) un galvenais atšķirībā no LV e-taloniem, šie e-taloni ir tieši tādi paši kā bankomāta kartiņas! :)

    nu lūk… zini, runājot par bailēm, ikviens baidās! Tu nebaidijies braukt prom no LV? Sākt jaunu dzīvi???

    Ikviens baidās, arī es…

  2. Ir nācies braukt pa zaķi gan Vācijā (tur gan kontroles U-Bahn notiek bieži, tiek izrakstīts 40 eiro sods un dzīvo tālāk), ir gadījies braukt arī Dānijā (tur sods vēl bargāks – 60 eiro). Kas attiecas uz Dāniju, biļeti nepirkām, jo gribējās drusciņ ietaupīt, taču tā sajūta un stress, ka tūlīt nāks kontrole un tas kauns, kas mani pārņems bija lielāks nekā tas fakts, ka nāksies šķirties no 60 eiro. Redz, apziņa neļauj nemaksāt, taču tas veids, kā pie mums notiek kontroles. Kad tikko tikai sākās tas ārprāts, atceros pirmo reizi, kad iekāpa kontrole.

    Autobuss apstādināts gabalu pirms pieturas, sakāpj 4 gab kontrolieri un ārā vēl pašvaldības policija. Durvis tiek aizvērtas un es sajutos kā tādā policijas pārmeklēšanā kā rāda filmās. Vēl tikai vajadzēja, lai kāds nokliedzas – nevienam nekustēties no vietas, rokas augšā!

    Citādi ir dzirdēti stāsti no Londonas, ka tur kontrole vienkārši ir nesapratnē – nu bet kā Tu tā nenopirki biļeti, ko a?
    Nevis tā, ka nu tik būs un sodīsim, bet nesapratne.

    P.S. Tā kā Tu esi Kanādā, šī vakara “Nekā personīga” sižetu par Rīgas satiksmes autobusu, kas naktī tirgo benzīnu, neredzēji. Zvani sāk šūpoties, lai gan tie var arī palikt tur, kur tie ir. Diemžēl.

    • aldis hofmanis

      Lai arī šeit varētu braukt bez biļetes uz nebēdu, es to nedaru. Nē, samelojos, vienu reizi braucu, jo nebija sīcenes, citu reizi šoferīte teica, ka nevajag maksāt, būs labi tāpat.

  3. Zvans briest un es to iešupošu vēl vairāk prasot Bemhema demisiju.
    Saraksts ar “varoņdarbiem” aug augumā!
    Mersedesu iepirkums;
    Peļņa 2008. gadā – Ls 5.1 mil pret peļņu 2009. gadā – Ls 1. mil;
    SIA Rīgas Karte – e-talons;
    SIA Degvielas apgāds – tukšas naftas bāzes uzturēšana katru gadu no pašvaldības līdzekļiem;
    SIA Rīgas autostāvvieta;
    Atgadījums autobusā, kad sprāga ugunsdzēšamais aparāts;
    Atgadījums ar kontrolieriem;
    Degvielas tirgošana;


    • aldis hofmanis

      Ja godīgi, man liekas, ka nav galvenais nomest vienu vai otru, bet gan (atkal!) sakārtot sistēmu. Lai nav iespēju zagt, lai būtu uz klientu orientēts serviss, lai autobusa šoferi nerunātu pa telefonu braucot, lai kontrolieriem alga nebutu atkarīga no nokertajiem zakiem, jo tādējādi tiek laupītas pēdējās veselā saprāta paliekas. Lai autobusu, un tramvaju grafiki būtu saskaņoti, lai tiktu veidot satiksmes mezgli, lai sab. transports dabīgi iekļautos rīgas ielu asinsritē. Tas ir darbs, katru dienu, sūrs un grūts darbs vismaz turpmākos 5 gadus. Vīzijai, idejai un mērķim ir jābūt ne tikai uz papīra, mājaslapā un PR cilvēka melnajā mapītē, bet gan katra darbinieka katrā kustībā. Un tikai tad es teikšu, ka RS ir gatava pakalpot.

  4. oi, zemās grīdas tramvajs…

  5. Kanādas mūsu pusē gan izmanto kaut ko līdzīgu e-taloniem un arī pārbaudes notiek un soda nauda jāmaksā :(

  6. Meksikas stāsti. Valdība uzskata, ka sabiedriskā transports ir veids kā nodrošināt to cilvēku kustību pilsētā, kuriem nav naudas. Tas nozīmē lielākas darba iespējas. Tas nozīmē lielākas iespējas kādam nepalikt uz ielas. (Bezpajumtniekus neredz, tādi ir Mehiko, bet skaidrojams ar silto klimatu, lielām ģimenēm un vienkāršo celtniecību).

    Mehiko metro maksā 8 santīmus līdz jebkurai pieturai mainot jebkurus maršrutus (starp citu, tīrs un kārtīgs). Mūsu grabošie Vajartas autobusi – Ls 0.20. Visi brauc, maina autobusus, pērk biļetes pie vadītāja.

    Sabiedrisko trasportu pirmkārt lieto tie, kuri savu mašīnu nav varējuši atļauties iegādāties. Varbūt viņi būtu laimīgi kratīties vienkāršos braucamrīkos par samērīgu cenu, nevis slīdēt futūristikos braucamrīkos ar nesaprotamu sistēmu un ietaisēm.

  7. Paskatieties googlē kādas ķīlas ir devusi Rīgas satiksme. Tas jau iziet ārpus katras sprātīgas saimniekošanas robežām. Tie ir simtiem miljonu.
    Paļaujoties, ka Rīgas dome visus zaudējumus nosegs var uzņēmumu izsaimniekot uz nebēdu. Te jau ir darbs prokuratūrai.

  8. Žēl, bet tikko, tikko nokavēji: http://www.diena.lv/lat/politics/hot/bijusais-parex-tela-spodrinatajs-klust-par-rigas-satiksmes-preses-sekretaru
    Publiksu konkursu gan nepamaniiju.
    Protams vel paliek vakance SA vai attīstības daļā pie kopējās stratēģijas, ja tāda daļa vispār ir ;)

  9. Jūs aizmirstat, ka Latvija ir ļoti KRIMINĀLA valsts. Izejiet Rīgas centrā bez rozā brillēm, pavērojiet cilvēkus un paši pamēģiniet noteikt, cik % no viņiem aci nepamirkšķinot ar azartu un, lai cik tas skumīgi nebūtu, ar ļaunu prieku brauktu pa zaķi. Es neapskaužu kontrolierus, kam jāsniedz serviss un jāpakalpo maskačkas publikai… Gods izlaupīt Latviju. Tāds te apslēptais sauklis ,tādas te vērtības, tādu toni šeit nosaka kustība “Par labu Latviju”, mūsu nodokļu nomocītā varas elite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>